Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website gemakkelijker te maken. Bezoek je deze website, dan ga je akkoord met deze cookies.
Verberg deze melding
Brakel Atmos
Taal
Menu

Meerjarenbegroting, comfort- of leegstandscontract?

« Terug

Brakel Atmos levert onderhoud op maat

Download hier het artikel in PDF

Goede ventilatiesystemen en glasconstructies bevorderen de gezondheid van mensen in een gebouw. Van het functioneren van RWA installaties en branddetectiesystemen kunnen zelfs mensenlevens afhangen. Deskundige inspectie en vakkundig onderhoud zijn vereist om de betrouwbaarheid en de levensduur van de systemen te waarborgen. Elke gebouweigenaar en elke gebouwbeheerder weet dat uiteraard. De vraag is alleen: wat doet u zelf en wat besteedt u uit? "Dat hangt af van de situatie", zegt Frenk van Aggelen, commercieel manager van Brakel Atmos. "Elk gebouw is anders en iedere gebouweigenaar heeft eigen wensen en eisen. Brakel Atmos speelt daar op in. Wij bieden de keus uit verschillende contractvormen: het preventief onderhoudscontract, het servicecontract, het comfortcontract en het leegstandscontract."

Preventief onderhoudscontract: volledige controle

Om te beginnen belicht Van Aggelen het preventief onderhoudscontract. "Jaarlijks voeren onze onderhoudsdeskundigen het wettelijk verplichte onderhoud vakkundig uit. Gedurende de Onderhoudsperiode houdt Brakel Atmos u volledig op de hoogte van de staat waarin de installatie of constructie zich bevindt. Als opdrachtgever draagt u zelf zorg voor de maandelijkse inspectie en de OP-werkzaamheden (Opgeleid Persoon); desgewenst staan onze onderhoudsdeskundigen u daarin bij of nemen zij ook deze verantwoordelijke taak volledig uit uw handen. Wilt u totale controle houden over de installatie of constructie, dan is het preventief onderhoudscontract uitermate geschikt."

Servicecontract: controle én budgetzekerheid

Een uitgebreidere versie van het preventief onderhoudscontract is het servicecontract. Wat zijn de voordelen? "Het servicecontract biedt meer budgetzekerheid, doordat het verhelpen van eventuele storingen erin is opgenomen. Ook bij deze contractvorm bepaalt de opdrachtgever hoeveel ondersteuning gewenst is bij de maandelijks of driemaandelijks uit te voeren werkzaamheden. Van de onderhoudswerkzaamheden ontvangt u digitaal een overzichtelijk rapport, waar nodig ondersteund met beeldmateriaal. U bent altijd op de hoogte van de staat van de installatie of constructie."

Comfortcontract: compleet ontzorgen

Bent u verantwoordelijk voor meerdere percelen? Dan is het ondoenlijk om zélf te zorgen voor het onderhoud en beheer van de individuele gebouwen. Brakel Atmos ontwikkelde daarom het comfortcontract. "Deze nieuwe contractvorm is met name interessant voor beheerders van woningbouwverenigingen, verenigingen van eigenaren, winkelcentra en grote logistieke ketens. De naam zegt het al: we ontzorgen de beheerder. Om te beginnen nemen 57 58 we het praktische onderhoud en de inspecties volledig over. Daarnaast monitoren onze onderhoudsspecialisten of het gebouw zo duurzaam mogelijk – gelet op kosten en mvo – wordt geëxploiteerd. U kunt hierbij denken aan het maximaal benutten van daglicht (met het oog op verlichting en veiligheid) én van de natuurlijke luchtstromingen – die zijn immers gratis! – voor een goed binnenklimaat.

De onderhoudsspecialisten zien er ook nauwlettend op toe dat de (brand)veiligheid gewaarborgd is." Het comfortcontract biedt echter nóg meer. "We maken meerjarenonderhoudsbegrotingen, geven inzicht in Total Cost of Ownership (TCO), faciliteren digitaal inloggen en voeren licht- en luchtmetingen uit. Hét grote voordeel is dat het comfortcontract in samenspraak met u naar wens en op maat wordt samengesteld."

Meerjarenbegroting: zekerheid zonder verrassingen

Voor een gebouwbeheerder is het lastig om te bepalen of een pand nog brandveilig is, of installaties nog naar behoren functioneren en glasconstructies waterdicht zijn. Daarnaast: steeds op de hoogte zijn van de allerlaatste veranderingen in wet- en regelgeving is haast onmogelijk. "Tóch draagt u als gebouwbeheerder verantwoordelijkheid voor de esthetische kwaliteit van het gebouw, de veiligheid van gebruikers en de bedrijfszekerheid. Brakel Atmos biedt uitkomst met een praktisch hulpmiddel: de meerjarenonderhoudsbegroting. In het belang van de veiligheid en bedrijfszekerheid kunt u hiermee onaangename verrassingen als defecten, storingen en aansprakelijkheid voorkomen. Bovendien wordt budgetteren gemakkelijker."

Zekerheid

Op basis van een inspectie geeft de meerjarenonderhoudsbegroting een overzichtelijk beeld van alle werkzaamheden (onderhoud en/of vervanging) die noodzakelijk zijn voor het behoud van een veilige omgeving én beheersing van de kosten die daarmee – op korte, middellange en lange termijn – gemoeid zijn. "Daardoor kunt u eenvoudiger budgetteren; onverwachte kosten voor reparatie en vervanging behoren namelijk tot het verleden. Bovendien bent u verzekerd van esthetische of bedrijfszekere systemen/constructies met een langere levensduur. Dat scheelt veel kopzorgen!"

Leegstandscontract

Helaas komt het regelmatig voor dat huurcontracten worden opgezegd en gebouwen leeg komen te staan. De gebouweigenaar die met leegstand te maken krijgt, zal de onderhoudscontracten voor het pand opzeggen om zo kosten te besparen. Dit kan echter problemen opleveren. Als de brandveiligheidsinstallatie niet meer wordt onderhouden, kan de gebruiksvergunning van het pand in het geding komen. Wanneer na enige tijd weer een huurder wordt gevonden, is het pand dan niet meer brandveilig. "Om dit soort problemen te voorkomen, heeft Brakel Atmos het leegstandscontract in het leven geroepen. Dit is een ‘uitgekleed‘ onderhoudscontract waarbij de brandveiligheidsinstallaties één keer per half jaar een functionele test ondergaan." Het leegstandscontract verzekert de gebouweigenaar tegen minimale kosten van een goede, functionerende brandveiligheidsinstallatie. Daarmee is voor de nieuwe huurder de brandveiligheid gewaarborgd en komt de gebruiksvergunning van het pand niet in het geding. "Ook belangrijk: zodra de nieuwe huurder bekend is, kunt u het contract weer upgraden naar de gebruikssituatie."

Wilt u meer weten over onderhoud op maat? Neem dan contact op met Frenk van Aggelen, Commercieel manager Contracten Service en Onderhoud. tel.: 06-13032088, e-mail: fvanaggelen@brakelatmos.com.

Download hier het volledige artikel

Delen:


Europe
BelgiŽ
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Ierland
ItaliŽ
KroatiŽ
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Nederland
Noorwegen
OekraÔne
Oostenrijk
Polen
Portugal
RoemeniŽ
Rusland
SloveniŽ
Slowakije
Spanje
TsjechiŽ
Verenigd koninkrijk
Zweden
Zwitserland

Afrika
AustraliŽ
AziŽ
Noord-amerika
Zuid-amerika
Europe
BelgiŽ
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Ierland
ItaliŽ
KroatiŽ
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Nederland
Noorwegen
OekraÔne
Oostenrijk
Polen
Portugal
RoemeniŽ
Rusland
SloveniŽ
Slowakije
Spanje
TsjechiŽ
Verenigd koninkrijk
Zweden
Zwitserland

Afrika
AustraliŽ
AziŽ
Noord-amerika
Zuid-amerika